Własna agencja nieruchomości to wśród pomysłów na biznes jeden z tych naprawdę godnych rozważenia. Aby założyć biuro nieruchomości nie jest wymagany określony poziom czy kierunek wykształcenia. Nie musimy również podsiadać żadnej licencji. Przepisy dotyczące zawodu pośrednika w handlu nieruchomościami są pod tym względem bardzo łagodne. Klientów na pewno nie zabraknie zwłaszcza, gdy od początku postaramy się o dobrą opinię.

Zarejestrowanie działalności gospodarczej
Forma rejestracji zależy od formy prawnej biura nieruchomości. Obowiązkiem osób fizycznych jest zgłoszenie działalności we właściwym urzędzie gminy. Dokonuje się tego poprzez wpis w Centralnej Ewidencji Informacji i Działalności Gospodarczej. Jeżeli nasza agencja będzie działała, jako spółka prawa handlowego, konieczna jest rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym. Do rejestracji wymagany jest numer PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Agencje nieruchomości mają w tej klasyfikacji numer 68.31.Z. obejmujący pośredniczenie w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości, a także doradztwo i wycenę wartości nieruchomości, które związane są z kupnem, sprzedażą bądź dzierżawą.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
Obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w wyniku działalności agencji to swego rodzaju zabezpieczenie praw klientów. Takie ubezpieczenie powinno zostać zawarte przed wykonaniem pierwszej czynności dotyczącej pośrednictwa. Oznacza to, że nie musimy wykupić ubezpieczenia już w momencie zakładania firmy. W zawieranych umowach pośrednictwa powinna zostać zawarta informacja o ubezpieczeniu posiadanym przez biuro. W razie szkód poniesionych przez klienta w związku z działalnością biura może on domagać się odszkodowania.

Co jest niezbędne do prowadzenia biura nieruchomości?
Kluczową kwestią jest odpowiedni lokal. Pośredniczenie w handlu nieruchomościami wiąże się z przyjmowaniem interesantów. Lokal powinien być, więc przystosowany do przyjmowania stron. Konieczne jest wyposażenie go w komputer z dostępem do sieci oraz urządzenia kopiujące. Posiadanie telefonu jest sprawą oczywistą. Pośrednik powinien również posiadać samochód. Większość czasu spędza on jednak poza biurem, musi sprawnie docierać do oferowanych przez siebie mieszkań. Dobrym pomysłem może okazać się zaopatrzenie samochodu w nawigację, która ułatwi poruszanie się po nieznanych obszarach miasta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *